0 Comment
Πώς θα βοηθήσω το παιδί μου να μην “κολλάει” στις οθόνες.
Η τηλεόραση, ο σταθερός υπολογιστής, το laptop, το tablet και φυσικά το “έξυπνο” κινητό τηλέφωνο (smartphone), είναι οι πιο δημοφιλείς συσκευές που αθροιστικά μας απασχολούν αρκετές ώρες τo 24ωρο. Είναι κομμάτι της ζωής μας και είναι λογικό να γίνονται και μέρος της ζωής του παιδιού μας, αφού βλέπουμε παιδικά προγράμματα στην τηλεόραση, ακούμε τραγουδάκια από το YouTube στο tablet και έχουμε “κατεβάσει” μια εκπληκτική εφαρμογή για παιδιά στο κινητό μας.
Βέβαια οι παιδίατροι λένε “Όχι οθόνες στα παιδιά κάτω των 18 μηνών” και “όχι πάνω από μια ώρα, στα νήπια 2-5 ετών“.
Πώς μπορείς, όμως, να κρατήσεις ένα παιδί μακρυά από τις οθόνες, όταν αυτές έχουν κατακλύσει την ζωή μας;
Βέβαια οι παιδίατροι λένε “Όχι οθόνες στα παιδιά κάτω των 18 μηνών” και “όχι πάνω από μια ώρα, στα νήπια 2-5 ετών“.
Πώς μπορείς, όμως, να κρατήσεις ένα παιδί μακρυά από τις οθόνες, όταν αυτές έχουν κατακλύσει την ζωή μας;
1ο βήμα: Δεν “δαιμονοποιούμε” την τεχνολογία.
Είναι γενικός κανόνας πως το “απαγορευμένο” γίνεται και πιο επιθυμητό, πολλές φορές χωρίς να το αξίζει. Σύνηθες παράδειγμα αποτελεί η “μάχη” γονέων-παιδιών για την ποσότητα γλυκών που “κάνει” να καταναλώσει, με αποτέλεσμα τα γλυκά να γίνονται εμμονή.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις συσκευές. Όταν μιλάμε π.χ. για τη χρήση του tablet, σαν να είναι “ο απαγορευμένος καρπός”, τότε πετυχαίνουμε το αντίθετο αποτέλεσμα. Αντίθετα, είναι προτιμότερο να μιλήσουμε ανοιχτά με το παιδί για τα θετικά και αρνητικά αποτελέσματα της χρήσης του, τονίζοντας ότι δεν είναι “κακή” η συσκευή, αλλά ο τρόπος που την χρησιμοποιούμε.
2ο βήμα: Κοιτάμε “κατάματα” τον δικό μας εθισμό.
Ξεκάθαρα, όλες αυτές οι “έξυπνες” ή μη συσκευές μας έχουν “κερδίσει”, και όχι άδικα. Μας προσφέρουν πληθώρα ευκολιών και κάνουν την καθημερινότητά μας πιο άνετη, ειδικά όταν τυγχάνει να μεγαλώνουμε παιδιά. Όμως, αν θέλουμε το παιδί μας να μην γυρνάει από το σχολείο (σε μερικά χρόνια) με τα μάτια κολλημένα στην οθόνη του κινητού, οφείλουμε να το τηρήσουμε πρώτοι εμείς ως γονείς, και να μην περπατάμε, γράφοντας παράλληλα στο κινητό μας.
3ο βήμα: Καθοδηγούμε το παιδί σε άλλες πηγές διασκέδασης.
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο ανταγωνισμός με αυτές τις μικρές, φορητές συσκευές που απέχουν 3-κλικ από κάποια φαντασμαγορική ταινία, παιχνίδι, κα είναι σκληρός. Πολλές φορές και οι ενήλικες “κολλάμε” εύκολα με τα όμορφα γραφικά και τις ευφάνταστες εικόνες που παρέχονται μέσω αυτών των οθονών.
Ωστόσο, αξίζει πολύ περισσότερο να “επενδύσετε” χρόνο για να παίξετε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, να κάνετε μια κατασκευή, να φτιάξετε μια συνταγή ή να κάνετε μια βόλτα για περπάτημα και παιχνίδι εκτός σπιτιού.
Ωστόσο, αξίζει πολύ περισσότερο να “επενδύσετε” χρόνο για να παίξετε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, να κάνετε μια κατασκευή, να φτιάξετε μια συνταγή ή να κάνετε μια βόλτα για περπάτημα και παιχνίδι εκτός σπιτιού.
4ο βήμα: Βγάζουμε μαζί με το παιδί τους κανόνες.
Θα βοηθούσε σημαντικά η εφαρμογή μερικών κανόνων, όπως “πόση ώρα θα χρησιμοποιήσει το tablet” ή αν θα το κάνει μετά από μια άλλη δραστηριότητα (π.χ. να τακτοποιήσει τα παιχνίδια του).
Καθώς, τα παιδιά τείνουν να συνεργάζονται ομαλότερα όταν ζητάς την γνώμη τους ή όταν (κατά κάποιο τρόπο) συμμετέχουν στην διατύπωση του “κανόνα” ή της “συμφωνίας”, προσπαθούμε να το εφαρμόζουμε όσο περισσότερο γίνεται, χωρίς να ξεχνάμε ποτέ ότι εμείς είμαστε οι γονείς.
Καθώς, τα παιδιά τείνουν να συνεργάζονται ομαλότερα όταν ζητάς την γνώμη τους ή όταν (κατά κάποιο τρόπο) συμμετέχουν στην διατύπωση του “κανόνα” ή της “συμφωνίας”, προσπαθούμε να το εφαρμόζουμε όσο περισσότερο γίνεται, χωρίς να ξεχνάμε ποτέ ότι εμείς είμαστε οι γονείς.